بررسی سمبل های منطق الطیر عطار و مقایسه آن با سمبل های اساطیری
پایان نامه
- وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه پیام نور - دانشگاه پیام نور استان تهران - دانشکده زبان و ادبیات فارسی
- نویسنده گلناز ایوانی
- استاد راهنما الیاس نورایی مجید سرمدی
- تعداد صفحات: ۱۵ صفحه ی اول
- سال انتشار 1388
چکیده
چکیده کلیت منظومه ی حماسی عرفانی منطق الطیر ریشه در اسطوره ی بازگشت به اصل و جستجوی حیات جاوید دارد. عناصر اساطیری و دینی بی شماری و عقاید و باورهای کهن مردمی بسیاری در ساختار سمبلیکی و نمادین، به طرز خودآگاه یا ناخودآگاه در این منظومه راه یافته است. هدف از این تحقیق بررسی سمبل های منطق الطیر عطار با تکیه بر بن مایه های اساطیری آنهاست.به طور کلی عطار در گزینش سمبل ها به جای شخصیت ها و مفاهیم انتزاعی، خصوصیات ظاهری،ویژگی های فطری و زمینه های اساطیری آنها را در نظر داشته است. در این پژوهش سمبل های منطق الطیر در دو بخش پرندگان و عناصر و شخصیت های سمبلیکی مورد بررسی قرار خواهد گرفت. ذکر ویزگی ها و سابقه اساطیری سمبل ها از طریق منابع قدیمی و جدید و نیز تجزیه ی و تحلیل شخصیت ها از اهم مواردی است که بدان ها پرداخته خواهد شد. اهمیت این پزوهش در بررسی همه جانبه ی سمبل هایست که در پیشبرد داستان منطق الطیر نقش کلیدی و اساسی دارند و از آنجا که بیشتر سمبل ها سابقه ی اساطیری و ریشه در باورهای کهن دارند، نه تنها ذوق و خلاقیت عطار در گزینش آنها به اثبات خواهد رسید، اوج هنر و اندیشه ی قوم ایرانی نیز بیش از پیش آشکار و مبرهن خواهد شد. واژگان کلیدی: عطار، منطق الطیر ، سمبل ، اسطوره
منابع مشابه
مقایسة منطق الطیر عطار نیشابوری با رسالة الطیر ابن سینا
پژوهش حاضر تلاشی است برای مقایسة محتوای دو اثر برجستة عرفانی، منطق الطیر عطار نیشابوری و رسالة الطیر ابن سینا، که به شیوة مطالعه و با استفاده از تحلیل کیفی و کمی محتوا صورت گرفته است. برای سهولت مقایسه از جدولها و نمودارهایی نیز استفاده شده است. یافتههای پژوهش نشان میدهد که شباهتها عمدتاً در محتوای اثر است. مهمترین شباهت دو اثر اشتراک در مضمون آنهاست. وجود رمز «مرغ» و مضمون «وحدت» بسیار بر...
متن کاملمقایسه دردمندی بین منطق الطیر عطار نیشابوری و دیوان حافظ
عطار میگوید آنچه در عرفان اهمیت دارد. همین راه یافتن و حرکت است و تا کسی عاشق نباشد و عشقش به مرحله درد نرسیده باشد‘ پای در راه پرخون سیر و سلوک نخواهد گذاشت و اهل درد نخواهد شد. زیرا که درد یک تحفه و جذبه الهی است که هر کسی لیاقت برخورداری از آنرا ندارد. پس باید سالک از عادات و نفس خود بیرون آید و آیینه دلش را با عشق جلا دهد تا شایستگی درد عشق را پیدا کند و سپس در آن درد به سوز و گداز بپردازد ...
متن کاملمنطق الطیر عطار و منطق گفتگویی
منطق گفتگویی از جمله نظریه هایی است که در آن به زبان و سخن به عنوان پدیده هایی اجتماعی نگریسته می شود. این نظریه که تأثیر چشمگیری بر منتقدان و نظریه پردازان بعدی گذاشت، در قالب دو گزاره اصلی چندصدایی و تک صدایی، ظرفیت و افق تازه ای برای خوانش متون گوناگون به دست داد. این مقاله درصدد است تا با بازخوانی منطق الطیر عطار براساس منطق گفتگویی میخاییل باختین، میزان همخوانی این تئوری را با روایت عطار ا...
متن کاملبررسی و مقایسه جنبه های تعلیمی دو مفهوم انصاف و عشق در تذکره الاولیا و منطق الطیر عطار
تردید نیست که بخش قابل توجهی از آثار عرفانی با اهداف تعلیمی شکل گرفتهاند و پدیدآورندگان این آثار، هریک از منظری خاص به عرفان و مباحث پیرامون آن نگریستهاند. بعضی با به کاربستن زبانی دشوار تنها خواص را مخاطب خویش قرار دادهاند و برخی دیگر با به کارگیری زبانی ساده و روشن، گسترۀ مخاطبان خویش را وسعت داده اند. عطار نیشابوری در زمرۀ شاعران و نویسندگانی قرار دارد که روش دوم را برای انتقال اندیشههای...
متن کاملبررسی و مقایسه جنبه های تعلیمی دو مفهوم انصاف و عشق در تذکره الاولیا و منطق الطیر عطار
تردید نیست که بخش قابل توجهی از آثار عرفانی با اهداف تعلیمی شکل گرفتهاند و پدیدآورندگان این آثار، هریک از منظری خاص به عرفان و مباحث پیرامون آن نگریستهاند. بعضی با به کاربستن زبانی دشوار تنها خواص را مخاطب خویش قرار دادهاند و برخی دیگر با به کارگیری زبانی ساده و روشن، گسترۀ مخاطبان خویش را وسعت داده اند. عطار نیشابوری در زمرۀ شاعران و نویسندگانی قرار دارد که روش دوم را برای انتقال اندیشههای...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه پیام نور - دانشگاه پیام نور استان تهران - دانشکده زبان و ادبیات فارسی
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023